Lumina albastră: aspectele pozitive și negative

De câtă lumină albastră avem nevoie? Și cum și când trebuie să ne protejăm împotriva ei?

O dezbatere intensă are loc în privința efectelor benefice și a celor dăunătoare ale luminii albastre. Pe de o parte, lumina albastră poate fi un instrument util în combaterea depresiei de iarnă și a insomniei. Pe de altă parte, lumina albastră poate afecta permanent ochiul uman. Deci, care e treaba cu lumina albastră? Și ce s-a schimbat în privința luminii artificiale cu care ne confruntăm în fiecare zi? De ce au nevoie organismele noastre de efectele biologice ale acestei lungimi de undă? Și cum și când trebuie să ne protejăm împotriva efectelor potențial dăunătoare ale luminii albastre? Citiți mai departe pentru a afla mai multe despre aspectele pozitive și negative ale luminii albastre.

Spectrul vizibil

Lumina care ajunge și penetrează ochiul uman se împarte în lumină vizibilă, cuprinzând lungimi de undă între 390 și 780 nm, și spectrul invizibil, care include lumina din spectrul ultraviolet (lumina UV) și spectrul infraroșu (lumina IR).

Experții au aflat deja de ceva vreme că lumina UV poate afecta țesuturile biologice precum pielea și ochii, iar pentru a aborda această problemă, oamenii utilizează de obicei mijloace adecvate de protecție împotriva soarelui. Cu toate acestea, și lumina albastru-violet are potențialul de a provoca leziuni, în special la nivelul ochilor. Deși lumina albastru-violet are un nivel mai redus de energie decât lumina ultravioletă, comparativ cu lumina UV - din care o mare parte este absorbită de partea frontală a ochiului - lumina albastră ajunge până la retină.

Componenta luminii din spectrul albastru-violet între 390 și 500 nm este cunoscută sub denumirea de lumină vizibilă de energie înaltă (lumină HEV). Lungimile de undă cuprinse între 390 și 440 nm sunt considerate ca deosebit de critice și au fost indicate ca una din cauzele posibile ale fotoretinitei, afecțiune ce implică leziuni ale retinei cauzate de către lumina incidentă de energie înaltă.

Spectrul vizibil

Aspectele benefice ale luminii albastre

Studiile științifice au arătat că lumina are un efect biologic asupra organismului nostru, ajutând, printre altele, la reglarea echilibrului hormonal. Hormonul numit melatonină are un rol important în reglarea ciclului somn-veghe, iar energia luminii de care avem nevoie pentru acest proces este în mare măsură absorbită prin intermediul ochilor noștri. Un alt factor cheie în acest proces este un fotopigment care se află în ochi numit melanopsina, care s-a dovedit a fi cel mai activ în secțiunea cu lungimi de undă scurtă a spectrului vizibil. Aceasta înseamnă că lumina albastră care ajunge pe retină joacă un rol important în asigurarea sănătății noastre psihologice, motiv pentru care terapia cu lumină este folosită cu succes pentru a trata depresia de iarnă și insomnia.

Lumina UV mai este implicată și în producerea de vitamine, ceea ce înseamnă că stimularea prin lumină are și un efect important asupra metabolismului nostru. Pe scurt, corpul nostru are nevoie de lumină albastră.

Pentru a lua un exemplu concret, mulți oameni sunt familiarizați cu conceptul de insomnie asociată vârstei, care se referă la faptul că persoanele în vârstă par să aibă nevoie de mai puțin somn. Lumina care ajunge la ochiul uman pare să joace un rol important în acest fenomen. Cataracta de care suferă de obicei persoanele în vârstă împiedică pătrunderea luminii albastre pe retină - iar lentilele intraoculare care sunt folosite pentru a trata pacienți cu cataractă au, de asemenea, efectul de a bloca lumina albastră. Acest lucru cauzează perturbări ale ciclului zi - noapte al acestor persoane, cel mai adesea vârstnice, și provoacă modificări în cantitatea de somn de care au nevoie.

Dar, la fel ca în numeroase alte cazuri, regula care se aplică este „totul cu moderație”.

Efectele dăunătoare ale luminii albastre

Prea multă lumină din spectrul ultraviolet și albastru-violet poate afecta ochiul uman. Pe lângă faptul că poate duce la inflamarea dureroasă a conjunctivei și a corneei, mai poate afecta și cristalinul ochiului (ex. cataracta) și retina (degenerescența maculară).

Din acest motiv, este foarte important să purtăm ochelari de soare cu 100% protecţie UV atunci când ne expunem luminii puternice a soarelui, mai ales atunci când efectul de strălucire orbitoare este puternic, de exemplu pe apă sau pe versanți muntoși acoperiți de zăpadă.

Lumea modernă: surse de lumină cu pondere mare de lumină albastră

De la diodele electroluminiscente (LED-uri) și luminile xenon la becurile economice și la radiația electromagnetică emisă de monitoare, toate „sursele noi de lumină” care sunt concepute să ne facă viața mai bună și mai ușoară conțin un procent mai mare de lumină albastră decât becurile tradiționale. Compoziția spectrală diferită a luminii înseamnă că suntem expuși la un nivel semnificativ mai mare de lumină albastră decât înainte. Ar putea avea acest lucru un efect negativ asupra vederii noastre?

Până în prezent,nu au fost efectuate studii pentru a răspunde la întrebări precum: ar putea utilizarea monitoarelor de calculator sau privirea la aceste noi surse de lumină pentru perioade lungi de timp afecta retina? Însă este important de reținut faptul că o oră petrecută în aer liber, într-o zi normală cu cer acoperit de nori, ne expune ochii la de 30 de ori mai multă lumină albastră decât o oră petrecută în interior, în fața unui monitor.

Lentile de ochelari incolore cu filtru pentru lumina albastră

Este logic ca lentilele incolore să nu necesite protecție UV dacă purtăm ochelarii îndeosebi în interior. Cu toate acestea, este posibilă producerea unor lentile incolore cu filtru pentru lumină albastră, cum este DuraVision® BlueProtect. Dar de ce?

Radiația cu lumină albastră din surse de lumină sau monitoare poate fi deranjantă sau obositoare pentru ochii unor persoane. Un filtru pentru lumina albastră le poate oferi purtătorilor de ochelari o vedere clară: diferitele lungimi de undă ale luminii vizibile sunt refractate în moduri ușor diferite de către cornee și cristalin, deci nu toate ajung la același punct focal pe retină. Pentru unele persoane, acest tip de fenomene vor fi familiare - de exemplu, faptul că este mai ușor să vedeți clar culoarea roșu la distanță și albastru la apropiere, sau modul în care imaginile cu linii roșii, verzi și albastre sunt mai obositor de focalizat decât liniile care sunt nuanțate în aceeași culoare sau în culori similare.

Lentile de ochelari incolore cu filtru pentru lumina albastră

Unele persoane vor constata că sursele de lumină cu un nivel ridicat de lumină albastră le provoacă agitație pe timpul nopții. Când ne aflăm într-o încăpere întunecată sau afară, la căderea serii ori în timpul nopții, ochii noștri trec la un alt mod de vizualizare. În condiții de lumină redusă, ochiul uman trece de la sensibilitatea la verde la spectrul albastru de energie înaltă. Aceasta înseamnă că percepem lumina albastră mai intens, ceea ce poate da senzația de efect de orbire crescut. Acest efect este cunoscut conducătorilor auto care au fost orbiți de farurile autovehiculelor care circulă din sens opus, în special de cele echipate cu tehnologia modernă LED sau xenon. Lentilele pentru ochelari cu filtru pentru lumina albastră pot oferi o vedere mai confortabilă în aceste situații.

DuraVision® BlueProtect ieste un tratament pentru lentilele incolore care poate fi aplicat ca strat suplimentar. Oferă toate beneficiile unui tratament DuraVision® Premium tradițional, inclusiv duritatea optimizată și un design cu proprietăți îmbunătățite de curățare. BlueProtect mai include și un filtru pentru lumina albastră care atenuează lumina albastră din spectrul 390 - 440 nm. Aceasta înseamnă un confort vizual îmbunătățit pentru oricine dorește protecție împotriva luminii albastre în timpul activităţilor de interior, fără a renunța la efectele benefice ale luminii albastre din spectrul 450 - 500! Ochelarii cu tratamentul DuraVision® BlueProtect pot fi purtați întreaga zi, dacă nu alegeți să folosiți ochelarii de soare pentru activităţile în aer liber sau să folosiți lentilele PhotoFusion®, care oferă 100% protecție UV.

Modul în care dispozitivele digitale ne modifică vederea

Tabletele, smartphone-urile și celelalte dispozitive digitale nu modifică doar spectrul de lumină la care suntem expuși, ci și comportamentul nostru vizual. Este important să recunoaștem faptul că petrecem mult mai mult timp privind la obiecte aflate la apropiere decât o făceam mai demult. De multe ori, aceasta este din cauză că luminozitatea fundalului este prea redusă. Aceasta este o problemă chiar și în rândul copiilor: „miopia școlară” se referă la predilecția în creștere a copiilor de a suferi de miopie odată ce încep școala.

Modul în care dispozitivele digitale ne modifică vederea

Dacă nu petrecem suficient timp privind în depărtare, atunci ochii noștri nu vor primi suficiente ocazii pentru a se relaxa, iar noi în esență ne „dezvățăm” de abilitatea de a focaliza rapid la diverse distanțe. Aceasta provoacă suprasolicitarea digitală a ochilor. În plus, în mod natural clipim mai puțin atunci când privim la ecrane digitale, deci corneea noastră este umezită mai rar de către lichidul lacrimal. Aceasta poate duce la ochi obosiți și solicitați. Și, în cel mai rău caz, ne poate chiar afecta vederea.

Sfatul nostru: Vă recomandăm să le oferiți ochilor pauze mai dese, privind în depărtare mult mai des - chiar și atunci când lucrați pe laptopul, tableta sau smartphone-ul dumneavoastră. Și, asigurați-vă că ochii dumneavoastră sunt expuși la suficientă luminozitate dar sunt totodată protejați împotriva luminii UV și albastru-violet în exces.

Găsiți un optician ZEISS în apropierea dumneavoastră

Articole similare

O vizibilitate clară în permanență datorită tratamentelor de înaltă tehnologie Tratamente inovative pentru lentilele de ochelari care vă protejează în mod optim ochelarii și vă îmbunătățesc confortul vizual
Zece sfaturi pentru alegerea tratamentului potrivit pentru lentile VEDERE MAI BUNĂ cu noi tratamente pentru lentile - pentru mai mult confort și o durabilitate mai mare

Produse asemanatoare