Crearea lentilelor de ochelari pentru conducere auto

O privire în culise: cum a creat ZEISS lentilele DriveSafe

ZEISS a creat un nou model de lentile de ochelari care sunt optimizate pentru conducerea auto. Acestea nu sunt lentile conceput pentru scopuri speciale, ci lentile de zi cu zi care sunt adaptate pentru utilizare întreaga zi. Oferă trei caracteristici cheie care fac conducerea auto mai sigură și mai confortabilă pentru purtătorii de ochelari. Echipa VEDERE MAI BUNĂ a stat de vorbă cu Dr. Christian Lappe din cadrul Departamentului Științific și Marketing Tehnic și cu Frank Mielich, Manager de proiect DriveSafe / Tehnologie și Inovație / Implementare produse noi, ambii implicați în crearea lentilelor DriveSafe.

VEDERE MAI BUNĂ: Lentilele DriveSafe  sunt cea mai recentă inovație a ZEISS. Cum ați reușit să creați aceste lentile speciale pentru conducerea auto? Și de ce ați făcut acest lucru, în primul rând?

Dr. Christian Lappe din cadrul Departamentului Științific și Marketing Tehnic și cu Frank Mielich, Manager de proiect DriveSafe / Tehnologie și Inovație / Implementare produse noi, ambii implicați în crearea lentilelor DriveSafe.
Dr. Christian Lappe din cadrul Departamentului Științific și Marketing Tehnic și cu Frank Mielich, Manager de proiect DriveSafe / Tehnologie și Inovație / Implementare produse noi, ambii implicați în crearea lentilelor DriveSafe.

Christian Lappe: Crearea lentilelor DriveSafe a fost determinată de o nevoie a clienților pe care am identificat-o cu câtva timp înainte. Sondajele și feedback-ul clienților obținut de la medicii oftalmologi și opticieni și de la purtătorii de ochelari deopotrivă au arătat că mulți purtători de ochelari nu se simt confortabil sau chiar în siguranță cu vederea lor în timpul conducerii auto. Oamenii spuneau clar că își doresc ochelari adecvați pentru utilizarea de zi cu zi, care să facă din experiența conducerii auto una mai confortabilă.

Frank Mielich: Vederea optimă în timpul conducerii auto este un subiect foarte complex care depinde de numeroși factori diferiți, cum sunt deficiențele de vedere și sensibilitatea la lumină. Am vrut să aflăm dacă conducerea auto implică probleme de vedere specifice care afectează în aceeași măsură majoritatea conducătorilor auto. Am efectuat ample cercetări de piață în Germania și SUA pentru a afla ce anume ar putea asigura o vedere mai bună în timpul conducerii auto și care sunt tipurile de dificultăți vizuale pe care oamenii le întâlnesc când sunt la volan. Am fost surprinși de numărul mare de probleme de vedere semnalate dar și de faptul că acestea erau concentrate în mod clar asupra unor domenii specifice. Pe de o parte există efectul neplăcut de strălucire orbitoare care este deosebit de puternic în condiții de lumină redusă - de exemplu la răsărit sau asfințit, în condiții de ploaie sau zăpadă și pe timp de noapte - și care este agravat de faptul că vedem mai puțin în aceste condiții. Cu toții ne-am confruntat cu acesta, la un moment dat sau altul.

Christian Lappe: Și, pe deasupra, unii purtători de lentile progresive au senzația că ochelarii lor nu se adaptează mișcărilor rapide ale ochilor și capului care fac parte din vederea dinamică necesară la volan. Au simțit că zonele de vizualizare limitate ale lentilelor progresive tradiționale ar putea fi îmbunătățite. Deci practic, acestea au fost aspectele și problemele cu care ne confruntam în momentul în care am decis să creăm o soluție mai bună pentru vedere, adaptată conducerii auto.

VEDERE MAI BUNĂ: Ce au în plus aceste lentile față de lentilele tradiționale? De ce este conducerea auto mai confortabilă și, prin urmare, mai sigură cu lentilele DriveSafe?

Christian Lappe: Dezvoltarea lentilelor DriveSafe s-a bazat pe trei piloni principali:

  1. înțelegerea modului în care reacționează pupilele în timpul conducerii auto în condiții de lumină mai puțin favorabile și a modului în care calitatea a ceea ce vedem este afectată de condițiile de lumină redusă,
  2. efectul deranjant de strălucire orbitoare cu care ne confruntăm atunci când conducem,
  3. caracterul specific al conducerii auto purtând lentile progresive.


Primul aspect al proiectului de dezvoltare a fost să înțelegem mai bine rolul pupilelor noastre. Știm că dimensiunea pupilei se schimbă în funcție de condițiile de lumină din jur. Prin urmare, condițiile de lumină redusă fac ca pupilele noastre să se mărească. Însă, abilitatea ochiului de a dilata pupila în scopul de a lăsa mai multă lumină să pătrundă în ochi afectează și calitatea imaginilor pe care le vedem. Se aseamănă oarecum cu fotografia, unde dumneavoastră ajustați deschiderea obiectivului pentru a controla cantitatea de lumină care pătrunde în senzorul aparatului. Totuși, această setare afectează și adâncimea câmpului. Cu cât deschideți mai mult apertura obiectivului, cu atât va fi mai redusă adâncimea câmpului. Pupilele noastre acționează într-un mod asemănător. Când pupila se dilată, mai multă lumină pătrunde pe retină, reducând și adâncimea câmpului. Pe lângă aceasta, lumina din zonele periferice este refractată în mod diferit de către cristalinul ochiului. Razele incidente nu sunt focalizate în poziția corectă pe retină, ceea ce vă poate limita vederea dacă pupilele vă sunt foarte dilatate.

Așadar, atunci când am creat lentilele DriveSafe, am optimizat designul lentilelor pentru a sprijini performanța vizuală în condiții de lumină redusă, când pupila se mărește. Acest design optimizat este esențial, mai ales dacă purtați lentile progresive, și susține obiectivul DriveSafe de a face vederea mai confortabilă, chiar și în condiții de lumină redusă. Rezultatul muncii noastre a fost tehnologia Luminance Design®.

Frank Mielich: Al doilea pilon al procesului de dezvoltare a fost examinarea problemei efectului de strălucire orbitoare. Efectul de strălucire orbitoare poate fi, în general, împărțit în două tipuri: Pe de o parte există „orbirea perturbatoare”, o orbire fiziologică ce compromite în totalitate vederea, de exemplu ca urmare a unei lumini puternice. Mai există și „orbirea de disconfort”, o formă psihologică de orbire pe care oamenii o găsesc neplăcută, supărătoare sau deranjantă. Farurile autovehiculelor care circulă din sens opus sau iluminatul stradal sunt adesea menționate de conducătorii auto ca fiind cauza acestei orbiri de disconfort.

Când vine vorba despre orbirea perturbatoare, există o metodă simplă și eficientă de a ne proteja ochii: fie îi închidem, fie ne întoarcem privirea de la sursa orbirii. Acesta este o reacție logică, și nu este afectată de lentilele de ochelari utilizate zi de zi de către purtătorii de ochelari. Aspectul care ne-a interesat a fost orbirea de disconfort pe care oamenii o găsesc atât de supărătoare și deranjantă. Unul dintre cele mai bune exemple este orbirea cauzată de farurile autovehiculelor care circulă din sens opus în condiții de lumină redusă. Dovezile științifice, confirmate și de către cercetările de piață, fac legătura între strălucirea orbitoare percepută și farurile autovehiculelor cu tehnologie LED sau Xenon H.I.D. (High Intensity Discharge). Compoziția spectrală a luminii pare să joace un rol deosebit de important. Aceste surse moderne de lumină cu tehnologie LED sau Xenon HID prezintă și emisii de lumină distincte în zona spectrală de înaltă energie a spectrului nostru de lumină, respectiv în banda spectrală cuprinsă între 440-470 nm.

Christian Lappe: Tratamentul DriveSafe ne permite să atenuăm selectiv această deranjantă lumină cu unde scurte care face parte din spectrul responsabil pentru producerea orbirii. Important: Lentilele cu acest tratament pot fi purtate și pe timp de zi și sunt perfect adaptate utilizării de zi cu zi.

În mod evident, aceste lentile îndeplinesc toate standardele relevante pentru utilizarea în industria auto.

Frank Mielich: Iar tratamentul DuraVision® DriveSafe oferă aceleași niveluri de durabilitate și aceleași proprietăți de curățare precum tratamentul nostru premium DuraVision® Platinum!

Christian Lappe: Al treilea și ultimul aspect al proiectului de dezvoltare a fost optimizarea lentilelor progresive pentru conducerea auto. Când suntem la volan, vederea noastră tinde să treacă în modul de alertă ridicată. Este mai dificil și mai complex deoarece este o activitate foarte dinamică pentru ochii noștri. Schimbăm privirea, și odată cu ea și atenția, de la șosea la tabloul de bord, ochii noștri se mișcă de la oglinzile laterale la cea retrovizoare și înapoi la șosea... totul într-o succesiune rapidă. Zonele vizuale ale lentilelor progresive trebuie să îi asigure purtătorului o vedere clară, naturală și relaxată la toate distanțele. Din acest motiv ne-am concentrat asupra optimizării designului lentilelor pentru a satisface nevoile vizuale specifice ale purtătorilor de ochelari care conduc autovehicule. Dar, în același timp, am vrut să eliminăm nevoia schimbării perechii de ochelari în momentul în care ies din mașină. Zonele vizuale pentru vederea la distanță și zonele de tranziție ale lentilelor progresive DriveSafe au fost anume lărgite suficient pentru a asigura un suport optim mișcărilor ochilor conducătorului auto. Totodată, zona vizuală pentru vederea la apropiere este suficient de largă pentru activități precum lectura, astfel încât ochelarii pot fi purtați întreaga zi.

DriveSafe for progressives

VEDERE MAI BUNĂ: Cum testați acest tip de lentile?

Frank Mielich: Am supus lentilele DriveSafe la o întreagă serie de analize științifice care să ne ofere cele mai bune informații cu privire la cele trei aspecte despre care vorbeam. Subiecții de testare au încercat și verificat fiecare nouă caracteristică a designului pentru a vedea în ce mod le afectează vederea în timpul conducerii auto și dacă fiecare nou prototip DriveSafe le-a îmbunătățit semnificativ vederea. Așa am ajuns la varianta finală a produsului DriveSafe.

De asemenea, am efectuat studii pentru a afla momentele în care oamenii se simt orbiți. Care sunt „pragurile de durere” atunci când vine vorba de orbirea de disconfort? Cât de puternic trebuie să fie efectul de strălucire orbitoare astfel încât să vă împiedice din a distinge literele, de exemplu? Și în ce mod este acest lucru afectat de diferite produse, intensități ale efectului de orbire și tratamente/filtre? Am testat îndelung prototipurile lentilelor pentru a descoperi modul în care afectează vederea purtătorilor. Un număr mare de subiecți de testare ne-au încercat prototipurile și ne-au furnizat feedback subiectiv pe baza unui chestionar foarte amplu. Unul dintre cele mai importante aspecte ale studiului a fost senzația la purtare a noilor lentile, atât în timpul conducerii auto cât și în cazul utilizării de zi cu zi. Acest tip de testare în viața reală este esențial, deci ne-am asigurat că proiectul nostru include ample studii interne și externe efectuate pe purtători.

Am lucrat împreună cu Institutul FKFS de Cercetare a Ingineriei Auto şi a Motoarelor Stuttgart pentru a analiza mișcările ochilor și ale capului din timpul conducerii auto. Am vrut să aflăm cum își refocalizează privirea persoanele la volan, unde anume privesc și cât timp mențin această focalizare, precum și cum își mișcă ochii și capul. Am obținut răspunsuri la aceste întrebări punându-i pe subiecți într-un vehicul de testare special, dotat cu camere video și urmărindu-le mișcările ochilor și ale capului în timp ce conduceau. Acest lucru ne-a oferit informații importante privind modul în care putem optimiza lentilele progresive pentru conducerea auto.

VEDERE MAI BUNĂ: Pe ce anume se focalizează persoanele în timp ce conduc? Și cum își schimbă focalizarea? Prin ce anume diferă față de celelalte activități de zi cu zi?

Christian Lappe: Lumea modernă este tot mai solicitantă pentru ochii noștri. De multe ori nici măcar nu ne dăm seama de acest lucru, dar modul în care trăim în prezent ne forțează ochii să lucreze în noi moduri. Dezvoltarea lentilelor pentru lumea digitală este un exemplu al răspunsului nostru la aceste schimbări. Petrecem mult mai mult timp folosindu-ne vederea la apropiere acum când smartphone-urile, tabletele și celelalte dispozitive asemănătoare au devenit atât de populare. Ca urmare, ne schimbăm în mod constant și cu rapiditate atenția și privirea între obiecte aflate la apropiere și altele aflate la distanță. Pe termen lung, acest lucru ne obosește ochii și poate duce în cele din urmă la simptome de suprasolicitare a ochilor.

Condusul implică un cu totul și cu totul alt comportament vizual și exercită un tip diferit de solicitare pentru ochii noștri. Necesită o formă dinamică de vedere care implică mișcări constante ale ochilor și capului. Odată cu menținerea privirii îndreptată asupra șoselei, trebuie să ne monitorizăm împrejurimile - atât direct cât și prin intermediul oglinzilor noastre - să privim și să acționăm într-una instrumentele tabloului de bord. Studiile pe care le-am efectuat împreună cu FKFS au arătat faptul că 96% din timp privim la drum. Acest lucru ne-a surprins, deoarece ne așteptam ca acest procent să fie mai scăzut, poate 80% din timp privind la drum și 20% la instrumente și oglinzi. În același timp, această constatare a fost reconfortantă, deoarece la urma urmei, cel mai important lucru este să menținem privirea asupra traficului! Cu toate acestea, mai înseamnă și că ne condensăm toate privirile aruncate oglinzilor laterale, retrovizoare și tabloului de bord într-o perioadă foarte scurtă de timp. Cu siguranță acesta nu este un comportament vizual „normal” și este extrem de obositor pentru ochii noștri, dar și pentru sistemul vizual per ansamblu. Probabil că singurele situații în care ați privi în jur cu asemenea repeziciune ar fi atunci când faceți lucruri precum traversarea unui bulevard important în Paris sau căutarea celor mai bune oferte la reduceri! Când suntem la volan, ochii noștri trebuie să facă acest lucru pentru perioade lungi de timp, uneori în condiții dificile.

Deci presupun că nu e deloc surprinzător faptul că lentilele special concepute pentru acest scop pot oferi o vedere mai bună și mai relaxată.

Frank Mielich: Iar acest lucru a fost confirmat și de către subiecții noștri de testare dar și de către primii purtători ai lentilelor DriveSafe. Am fost de-a dreptul încântați de feedback-ul foarte pozitiv pe care l-am primit pentru produsul final, atât de la purtătorii de lentile monofocale cât și de la purtătorii de lentile progresive. Și, bineînţeles, gama de lentile DriveSafe include și un tip specific de lentile pentru ochelarii extra-curbați.

VEDERE MAI BUNĂ: Care a fost cel mai palpitant moment pentru dumneavoastră personal în timpul dezvoltării lentilelor DriveSafe?

Frank Mielich: Am început prin a testa câteva variante prototip cu diferite combinații de modele și tratamente pentru lentile (combinații 2 x 2) într-un grup restrâns de experți. Testarea unui nou produs este întotdeauna un moment palpitant al unui proiect, poate cel mai palpitant dintre toate. Această tranziție de la teorie la practică este înțesată cu lucruri necunoscute, însă este palpitant.
Am luat lentilele cu mine când am terminat munca pe ziua aceea și le-am testat pe drumul înspre casă. Nu am fost impresionat de prima variantă, așa că am trecut la următoarea combinație de produse și am testat-o în fața farurilor cu xenon ale mașinii mele. A fost un sentiment extraordinar! Mi-am zis: am putea fi pe punctul de a descoperi ceva aici...

Testul online ZEISS de verificare a vederii Cât de bine distingeți contrastul și culorile? Verificați-vă vederea simplu și rapid!
Profilul meu vizual Definiţi-vă acum profilul vizual şi găsiţi soluţia potrivită pentru dumneavoastră.
Găsiți un optician ZEISS în apropierea dumneavoastră

Articole similare

Vedere mai bună - chiar şi noaptea saui în condiţii de lumină redusă Vedere mai bună pentru cei care suferă de ”orbire de noapte” şi vedere slabă pe timp de noapte, datorită unor lentile inovative
Întrebări frecvente pentru lentile ZEISS Digital Ce sunt lentilele ZEISS Digital?
Trăind viața la maxim + o vedere lipsită de stres Lentilele pentru lumea digitală ZEISS Digital completează golul dintre lentilele monofocale și cele progresive!
Cele mai bune lentile pentru ochelari pentru conducerea auto - Ajungeți la destinație în siguranță Lentilele particularizate pentru conducerea auto ne permit nu doar să fim mai relaxați când suntem la volan, dar și îmbunătățesc semnificativ siguranța. Însă care sunt aspectele de care consumatorii trebuie să țină cont atunci când cumpără ochelari pentru conducerea auto?

Produse asemanatoare